keskiviikko 28. lokakuuta 2015

Keskiviikkona 28. lokakuuta 2015 - Lasten piirtämään oppimisesta

Koetin maalata, kun eilen en ollut maalannut, ja taas törmäsin vanhoihin nuoruuteni akaisiin virheisiini piirtämisen ja maalaamisen taidossa. Nyt kuitenkin osaan jo paremmin, niin ettäe hkä osaan neuvoa, mistä maalaustaito löytyy.
Maalaaminen alkaa aiheesta, maalattava kohde, sen rooli elämässä ja maailmassa on keskiössä ja muodostaa mieleen niin vahvan kuvan, että sitä myöten on helppo maalata ja värinvalinnat yms tehdä. Siksi pitää valita kiehtova aihe, joka ei ole liian henkilökohtainen vaan pikemminkin kiva tai koskettava aihe.
Aina, jos kadottaa maalaamisesta tai piirtämisestä idean tai taidon, niin on keskeytettävä maalaaminen ja jäätävä katsomaan mallia, sitä, millainen se on elämässä, miten elää, mikä osa sillä on maailmassa, millä tavoin se on kiehtova ja elämänmakuinen, tunteita koskettava ja tunnelmallinen, kaunis. Ei katsota vain yhtä maalattavaa kohtaa vaan koko aihetta ja maalattavaa osaa vain aiheen osana ja sen osakokonaisuuksien osana niin, että samalla näkee ja tunnelmatajula tuntee, miten se on aiheen kokonaisuuden osa.
Tärkeää on, millainen malli on elämän osana. Sen lisäksi kannattaa kai miettiä mallia katsellen, miten sellainen maalataan, noin niin kuin mielikuvaharjoituksena, ja maalata vasta sitten, tuota elävää tunnelmaa tavoitellen, kokonaisuus ja sen osakokonaisuudet huomion keskiössä ja pienet kohdat vain sivumennen maalattuja mutta tunnelmaa tuomassa, kokonaisuuden hahmoa ja rakennetta tuomassa, kertomassa elämästä.

Jos haluat maalata tarkemman kuvan, maalaa ykistyiskohdat tunnelmallisesti muistaen koko ajan kokonaisuuden näyttävyyden, tunteet, tunnelman, ilmeen. Niin kuin tuossa yllä. Lue myös koiran maalausohje http://akvarelliblogini.blogspot.fi/2013/05/koiran-valokuvaus-ja-maalausohje.html . Samalla ohjeella voi toki maalata muutakin, mutta luotnoaihe on mittasuhteiden hahmottamiselle hyväksi.

Kuvaan kirjautuu helposti maalaamishetken tunnelma sosiaalisine seuroineen ja päivän päätekemisineen. Siksi kovin hyväntunnelmaista ei oikein saa huonona päivänä, ellei sitten uppoudu maalaamiseen vastapainoksi. Mutta hyväntunnelmaisen kuvan saa silloin, kun nuo asiat ovat elämässä läsnä, kun aktiivisesti puuhataan niitä, esim. harrastusjutut silloin kun niitä harrastaa ja ne pyörivät paljon mielessä. Jos koulupäivä on ollut rankka, niin ateria tuo kuviin seesteisyyttä vailla sen kummempaa syvällisyyttä. Syvällisyyttä saa yrittämällä parhaansa mukaan elää hyvällä tavalla. Joskus mietelmien lukeminen (yksi tai pari kerralla.) tuo omiin ajatuksiin ja tunteisiin syvällisyyttä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti